Wosk jest nietrwały, folia PPF zbyt droga jak na Twoje możliwości, wtedy rozsądnym wyborem będzie powłoka ceramiczna … nie do końca wiesz, co to jest? Sprawdź, czy to dobry wybór dla Ciebie.
Lakier jest wrażliwy na zabrudzenia, zarysowania i czynniki atmosferyczne. Jednym ze sposobów na zabezpieczenie karoserii jest powłoka ceramiczna. Czym jest i jakie korzyści wiążą się z jej zastosowaniem? Oto odpowiedź.
W związku z przepisami unijnymi dotyczącymi ochrony środowiska, do malowania samochodów nie można już używać lakierów mających w składzie takie substancje, jak toluen czy ołów. Zamiast nich stosuje się tak zwane lakiery wodne.
Dla użytkowników oznacza to, że powłoka lakiernicza w nowych samochodach nie jest tak twarda, jak w przypadku starszych modeli. W związku z tym jest mniej odporna na zarysowania czy wpływ czynników atmosferycznych.
Żeby przedłużyć trwałość lakieru i lepiej go chronić można zastosować powłokę ceramiczną. Jest to specjalny preparat, który powstaje przy wykorzystaniu nanotechnologii. Powłoka ceramiczna na auto wiąże się z lakierem samochodowym. Na karoserii powstaje dodatkowa warstwa zabezpieczająca, która ma grubość do kilku mikronów.
Powłoka ceramiczna na samochód daje spektakularne efekty wizualne, wydobywa głębię lakieru, nabiera on efektownego wyglądu i staje się szklisty (zwiększa się połysk lakieru-efekt oblania szkłem). Co więcej, dzięki powłoce ceramicznej nadwozie staje się bardziej odporne na działanie promieniowania UV. Lakier nie będzie płowieć.
Powłoka ceramiczna pomaga chronić lakier na kilka sposobów. Przede wszystkim, ma właściwości hydrofobowe. Dzięki temu woda nie osiada na karoserii, ale po niej spływa. Cecha ta sprawia także, że zanieczyszczeniom trudniej przylgnąć do karoserii. Mycie auta i pozbywanie się brudu staje się łatwiejsze, a wizyty na myjni mogą być rzadsze.
Ponadto poprawią się właściwości antykorozyjne. Lakier będzie bardziej odporny na chemię i ptasie odchody. Sól drogowa nie będzie aż tak szkodzić karoserii, jak przed nałożeniem warstwy ochronnej.
Zastosowanie powłoki na lakier ograniczy ryzyko pojawiania się na nadwoziu mikrozarysowań czy odprysków. Nie oznacza to wprawdzie, że karoseria będzie odporna na poważniejsze uszkodzenia mechaniczne, jak po nałożeniu folii. Powłoka nie ochroni przed obcierkami parkingowymi czy zarysowaniem kluczem, ale lakier i tak będzie twardszy.
Dużym plusem powłoki ceramicznej jest jej trwałość. Ceramika na lakierze może zachowywać swoje właściwości przez dwa, trzy, pięć do 10 lat w zależności od zastosowanej ceramiki. Tutaj ważne jest, aby zdecydować się na produkt od sprawdzonego producenta, który jest w stanie zagwarantować skuteczność swoich powłok. Ponadto ceramika na auto musi być aplikowana w profesjonalnym studiu car detailingu, w którym zachowane są optymalne warunki w zakresie temperatury i wilgotności powietrza, aby uzyskała odpowiednią twardość i właściwości.
Podstawowymi składnikami powłoki ceramicznej są tlenek krzemu oraz tlenek tytanu. Przed wyborem danego preparatu poleca się sprawdzić, czy ma on atest. Jednym z nich SGS, przyznawany przez szwajcarskie przedsiębiorstwo Société Générale de Surveillance, specjalizujące się w certyfikacji.
Kolejnym aspektem, na który warto zwrócić uwagę, jest stopień twardości. W przypadku powłok ceramicznych często stosuje się tzw. skalę ołówkową. Preparaty wysokiej klasy odznaczają się klasą 9H.
Powłoki ceramiczne można podzielić nie tylko ze względu na jakość. Ważne są też cechy i zastosowanie. Dany preparat może na przykład mieć lepsze właściwości hydrofobowe, lecz gorsze parametry dotyczące głębi koloru. Może też działać odwrotnie – będzie nieco gorzej odpychać wodę, ale zapewni ciekawszy wygląd lakieru. Im lepszej jakości powłoka, tym mniejsze różnice między efektywnością a efektownością.
Poza powłokami ceramicznymi do lakieru istnieją także powłoki do zabezpieczania elementów z tworzyw sztucznych, tapicerki skórzanej oraz szyb. Preparaty ceramiczne można również stosować na felgi oraz zaciski hamulcowe, co pozwala łatwiej pozbyć się osadu z klocków.
Powłoka ceramiczna wymaga odpowiedniej pielęgnacji. Przede wszystkim, co jakiś czas należy ją „odetkać”, czyli przeprowadzić serwis, który pozwoli na zachowanie właściwości hydrofobowych.
Auto z powłoką ceramiczną warto raz na tydzień opłukać wodą, żeby zapobiec nawarstwianiu się brudu pogarszającego parametry ochronne.
Nadwozia z powłoką ceramiczną nie powinno się pokrywać woskiem, ponieważ może on pogorszyć właściwości wizualne i ochronne. Lepiej będzie też unikać myjni automatycznych ponieważ stosowane są tam agresywne środki myjące, które mogą zmniejszać trwałość powłoki, do mycia samochodu należy używać aktywnej piany i szamponu o neutralnym pH.